Financiën

Analyse verschillen

Analyse verschillen per taakveld

Er wordt een ondergrens gehanteerd van € 25.000 om de analyse op hoofdlijnen te kunnen uitvoeren

(bedragen x 1.000)

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

4.3

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

793

704

89

Leerlingenvervoer

Lasten

104

Incidenteel

Voordelig

Baten

-1

Incidenteel

Nadelig

Analyse:

Verschil is verklaarbaar vanuit de coronamaatregelen. Er zijn minder aanvragen binnen gekomen doordat er meer maatwerk vanuit scholen geboden is en er op scholen extra inzet is t.g.v. corona (NPO). Dit kan een effect hebben in het aantal kinderen wat uitstroomt naar andere scholen. Voor nu is dit een incidenteel  voordeel, de toekomst moet uitwijzen of dit omgezet kan worden naar een structureel voordeel.

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

5.2

Sportaccommodaties

946

952

-6

Sporthal D'n Ekker, Beek en Donk

Lasten

-21

Structureel

Nadelig

Baten

-40

Incidenteel

Nadelig

Analyse:

Er is te weinig belasting geraamd daarom een structureel nadeel van is € 12.000.
Door corona minder verhuur mogelijk waardoor er € 40.000 minder ontvangen is.

Sportpark 't Heereind

Lasten

31

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

De werkzaamheden voor het dunnen van de bomen op het sportpark 't Heereind zijn doorgeschoven naar 2022.

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

5.3

Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

217

179

38

Kunstzinnige vorming

Lasten

35

Structureel

Voordelig

Baten

Analyse:

De aanvragen voor de tegemoetkoming verlopen per schooljaar in plaats van per kalenderjaar. Dit geeft een vertekend beeld op de jaarrekening waar een structureel verschil zichtbaar is. Dit positief verschil loopt echter door in het jaar 2022.

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

2.881

2.775

105

Statushouders/asielzoekers

Lasten

34

Incidenteel

Voordelig

Baten

12

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

Om de Wet inburgering 2021 te kunnen implementeren op 1 januari 2022 hebben we vanaf 2019 middelen ter beschikking gekregen. In de implementatiefase hebben we ervoor gekozen om bepaalde zaken op regionaal niveau te ontwikkelen en zijn er op onderdelen (bijvoorbeeld communicatie en het organiseren van bijeenkomsten) minder kosten gemaakt dan vooraf begroot. Door de regionale samenwerking konden kosten gedeeld worden met 7 gemeenten, waardoor eveneens minder kosten zijn gemaakt dan bij een zelfstandige lokale implementatie.  

Algemeen maatschappelijk werk

Lasten

48

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

De subsidie aan de LEV-groep is verdeeld over meerdere taakvelden. Dit geeft op de ene post een nadeel en op de andere post een voordeel. Alles bij elkaar optellende is er echter geen sprake van een toe te lichten financiële afwijking.

Samenlevingsopbouw

Lasten

-35

Incidenteel

Nadelig

Baten

Analyse:

De subsidie aan de LEV-groep is verdeeld over meerdere taakvelden. Dit geeft op de ene post een nadeel en op de andere post een voordeel. Alles bij elkaar optellende is er echter geen sprake van een toe te lichten financiële afwijking.

Jeugdwerk

Lasten

-61

Incidenteel

Nadelig

Baten

-4

Incidenteel

Nadelig

Analyse:

Het budget ‘Jeugdwerk’ is in 2021 dubbel besteed.
Enerzijds is het onderdeel van de gehele subsidie LEV 2021, welke is vastgesteld met de begrotingsbehandeling november 2020.
Anderzijds is het budget onderdeel van de extra formatie jongerenwerk LEV-groep 2021, welke is vastgesteld in december 2021. Het betreft een menselijke fout, welke op transparante wijze opgelost dient te worden. De LEV-groep heeft de diensten geleverd conform raadsbesluiten.

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

6.2

Wijkteams

2.314

2.150

163

Eerstelijnsloket Jeugd

Lasten

49

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

Door corona en personele omstandigheden zijn er beleidsmatig een aantal projecten niet of onvoldoende opgepakt. Daardoor is de stelpost jeugd niet ingezet. Daarnaast heeft de Zorgboog bij de vaststelling van de subsidie van het jaar 2020 € 8.986 terug moeten betalen vanwege niet uitgevoerde maatwerktaken.

Eerstelijnsloket Jeugd

Lasten

129

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

Het incidenteel voordeel is ontstaan tijdens het proces van de overheveling werkgeverschap van de GZ-psycholoog en gedragswetenschapper naar Peelgemeenten.

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

2.511

2.473

39

Voorzieningen voor gehandicapten (immaterieel)

Lasten

27

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

In 2021 is voor de inzet van Collectief Vervoer een inschatting van het gebruik gemaakt op basis van 2019. In verband met het Coronavirus is er in 2020 minder gebruik gemaakt van het Collectief Vervoer, waardoor dit geen objectief vergelijk gaf. Ook in 2021 is minder gebruik gemaakt van het Collectief Vervoer in verband met de maatregelen rondom het Coronavirus. De vervoerder van het Collectief Vervoer heeft een compensatie ontvangen voor een gedeelte van niet gereden ritten. Er is geen sprake van een 100% vergoeding, waardoor de kosten dit jaar incidenteel lager uit komen dan begroot.

Maatwerkvoorzieningen natura materieel Wmo

Lasten

36

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

Sinds 2021 is het budget voor uitzonderlijk maatwerk integraal toegankelijk binnen het sociaal domein.
Het betreft een incidenteel voordeel, mede veroorzaakt doordat integrale teamvergaderingen geen doorgang hebben kunnen vinden.
Deze vergaderingen zijn van belang om het maatwerkbudget onder de aandacht te brengen en middels casuïstiekbespreking professionals uit te dagen om (out of the box) te bewegen naar de goedkoopst-adequate ondersteuning.

PGB Wmo

Lasten

-33

Incidenteel

Nadelig

Baten

Analyse:

Op basis van de prognose 2021 en een gemiddelde kostprijs per cliënt worden de kosten begroot. In 2021 zijn de cliëntaantallen gedaald en ook de zorgkosten zijn gedaald ten opzichte van 2020. Echter valt de gemiddelde kostprijs per cliënt hoger uit dan begroot, waardoor de gemaakte kosten incidenteel hoger uitvallen dan begroot.

Taakveld

Begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

4.005

4.252

-248

Jeugdzorg

Lasten

-243

Incidenteel

Nadelig

Baten

Analyse:

De bedragen in de gemeentelijke begroting 2021 zijn gebaseerd op de prognoses zorgkosten jeugdhulp, zoals die zijn opgenomen in de tweede kwartaalrapportage 2021 van de GR Peelgemeenten. Vervolgens heeft er in het tweede half jaar een grotere groei van het aantal cliënten plaats gevonden dan op basis van de ontwikkelingen in het eerste half jaar was voorzien. Daarbij is er een toename te zien in het aantal voorzieningen behandeling en verblijf, wat mogelijk deels gerelateerd is aan corona.

Analyse verschil reserves

Mutaties reserves

Lasten

Baten

42

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

Reserve incidenteel beleid
Omdat het aanschaffen van robotmaaiers (pilot) via een ander budget is gedekt kan de dekking vanuit deze reserve vrijvallen. Hierdoor ontstaat een incidenteel voordeel van € 50.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2022 11:02:01 met de export van 07/07/2022 14:58:17