31-12-2021 | 31-12-2020 | |
---|---|---|
EIGEN VERMOGEN | 48.950 | 45.172 |
Algemene reserve | 7.991 | 9.399 |
Bestemmingsreserves | 38.667 | 34.829 |
Saldo van rekening | 2.292 | 943 |
Verloopoverzicht Eigen vermogen
Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het verslagjaar:
Naam reserve | Saldo per | Resultaat- | Stortingen | Onttrekkingen | Dekking kapitaallasten | Saldo per |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserves | 9.399 | 943 | 612 | 2.963 | 7.991 | |
Algemene reserve | 9.399 | 943 | 612 | 2.963 | 7.991 | |
Bestemmingreserves | 12.109 | 5.800 | 2.871 | 15.038 | ||
Reserve budgetoverheveling | 634 | 2.423 | 681 | 2.376 | ||
Reserve Volkshuisvesting | 490 | 490 | ||||
Reserve Reconstructiewet | 26 | 105 | 132 | |||
Reserve Bereikbaarheidsagenda | 1.129 | 500 | 26 | 1.603 | ||
Reserve Bomenfonds | 273 | 97 | 1 | 370 | ||
Reserve Kunst- en Cultuurfonds | 79 | 4 | 76 | |||
Reserve Recreatie en toerisme | 61 | 20 | 41 | |||
Reserve Sociale activering | 41 | 41 | ||||
Reserve Decentralisaties Sociaal Domein | 920 | 425 | 1.345 | |||
Reserve Dorpsontwikkelingsplannnen | 24 | 24 | ||||
Reserve Accommodatiebeleid | 102 | 15 | 117 | |||
Reserve Duurzaamheidsfonds | 301 | 7 | 294 | |||
Reserve Duurzaamheidsleningen Laarbeek | 350 | 350 | ||||
Reserve Stimuleringslening Duurzame Warmte NB | 150 | 150 | ||||
Reserve flexibele beloning | 306 | 13 | 18 | 302 | ||
Reserve Opleiden en ontwikkelen | 173 | 17 | 156 | |||
Reserve NUP-gelden (e-overheid) | 11 | 11 | ||||
Reserve Incidenteel nieuw beleid | 1.172 | 786 | 387 | |||
Reserve Bovenwijkse voorzieningen | 72 | 10 | 82 | |||
Reserve Kwaliteitsverbetering buitengebied | 887 | 1.275 | 87 | 2.075 | ||
Reserve Corona (Covid-19) | 517 | 158 | 359 | |||
Reserve Grondexploitatierisico | 4.400 | 925 | 925 | 4.400 | ||
Afschrijvingsreserves | 22.721 | 2.078 | 1.170 | 23.629 | ||
Afschrijvingsreserves | 22.721 | 2.078 | 1.170 | 23.629 | ||
Totaal reserves | 44.229 | 943 | 8.491 | 5.834 | 1.170 | 46.658 |
Toelichting op de reserves.
ALGEMENE RESERVES
Algemene reserve, niet vrij te besteden
Doel: De algemene reserve dient als weerstandsvermogen.
Het minimale niveau van de algemene reserve bedraagt de berekende weerstandscapaciteit. De weerstandscapaciteit wisselt per jaar. Het minimale niveau bedraagt op dit moment € 4,0 miljoen.
BESTEMMINGSRESERVES
Reserve budgetoverheveling (programma 1 t/m 6)
Doel: Het labelen van niet-gebruikte budgetten voor het volgende dienstjaar.
Voeding: Per jaar wordt bepaald of er sprake is van door overmacht niet/niet geheel bestede budgetten. Deze budgetten worden met instemming van de raad toegevoegd aan de reserves budgetoverheveling (per programma).
Onttrekking: middels begrotingswijziging in het volgende jaar worden de budgetten toegewezen aan de begroting in het volgende jaar.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: In het stelsel van baten en lasten worden inkomsten en uitgaven toegerekend aan de jaren waarop ze betrekking hebben. Verplichtingen aangegaan in een bepaald dienstjaar, maar door omstandigheden pas in een volgend dienstjaar worden uitgevoerd, mogen niet in het bepaalde dienstjaar verantwoord worden ondanks het feit dat er budgetten voor zijn. Om deze budgetten te behouden dienen ze via budgetoverheveling verwerkt te worden.
Reserve Volkshuisvesting
Doel: De reserve volkshuisvesting is ingesteld om diverse knelpunten op te lossen met betrekking tot volkshuisvesting in Laarbeek, onder andere voor het realiseren van inbreidingslocaties.
Voeding: In het verleden werd per verkochte m2 bouwgrond een bedrag toegevoegd aan deze reserve. Sinds 2016 is de BBV gewijzigd waarbij het opnemen van bijdragen aan reserves vanuit de grondexploitatie niet meer is toegestaan.
Maximale omvang: De maximale omvang van € 500.000 wordt in 2021 niet overschreden.
Reserve Reconstructiewet
Doel: Deze reserve wordt besteed aan het uitvoeren van diverse reconstructie- en gebiedsplannen. De projecten vloeien voort uit de bestuursovereenkomst met de provincie, in het kader van de uitvoering van reconstructie- en gebiedsplannen ex artikel 12, tweede lid, van de Reconstructiewet concentratiegebieden. Met verschillende projecten wordt ingespeeld op de actualiteit. In overleg met diverse partners komen projecten tot stand die voor financiering aan de gemeente worden voorgelegd. Het hiervoor beschikbaar gestelde krediet kan flexibel ingezet worden om als cofinanciering te dienen bij het realiseren van diverse plannen met betrekking tot reconstructie.
Voeding: In 2003 is een reserve gevormd van € 100.000. Daar is in 2005 € 500.000 aan toegevoegd.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Deze reserve is gedeeltelijk gekoppeld aan het krediet ‘uitvoering van reconstructie- en gebiedsplannen’. In 2021 zijn de laatste uitgaven gedaan van dit krediet. Conform de toelichting bij deze reserve in de jaarrekening 2020, is deze reserve opgeheven. Het restant is toegevoegd aan de Algemene reserve.
Reserve Bereikbaarheidsagenda
Doel: deze reserve is bestemd om direct middelen beschikbaar te hebben om uitvoering te kunnen geven aan de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant.
Voeding: jaarlijks wordt € 70.000 aan deze reserve toegevoegd vanuit de exploitatie welke middelen ingezet kunnen worden ter dekking van het jaarlijks benodigde werkbudget.
Daarnaast zal ter dekking van de uiteindelijke uitvoeringsprojecten m.i.v. 2019 voor een periode van 6 jaar een bedrag van jaarlijks € 500.000 aan deze reserve worden toegevoegd vanuit de Algemene Reserve.
Maximale omvang: voor deze reserve is geen uiteindelijke maximale omvang bepaald.
Toelichting: op 11 oktober 2018 heeft de raad toestemming verleend aan het college voor het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2020. Het doel van de Bereikbaarheidsagenda is het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant nu en in de toekomst.
Specifieke doelstelling van de samenwerkingsovereenkomst is het vastleggen van regionale afspraken over samenwerking en financiering voor de uitvoering van de Bereikbaarheidsagenda. Jaarlijks wordt € 70.000 aan deze reserve toegevoegd. Voor het jaarlijks benodigd werkbudget van gemiddeld € 70.000 (gemeentelijke bijdrage in de studie Bundelroutes Zuidoost-Brabant, kosten programmateam Bereikbaarheidsagenda en overige kosten), wordt telkens aan de raad een krediet gevraagd welke wordt gedekt door een onttrekking uit deze reserve.
Daarnaast is deze reserve bedoeld voor projecten die voortkomen uit de studie Bundelroute. Hiermee kan in de tijd gekozen worden voor een gefaseerde aanpak qua uitvoering.
Bij de programmabegroting 2019 is voorgesteld om jaarlijks een bedrag van € 500.000 voor dit doel toe te voegen aan deze reserve vanuit de algemene reserve gedurende 6 jaar, zodat direct middelen beschikbaar zijn als keuzen worden voorgelegd. De totale investeringsbandbreedte voor Laarbeek voor het Bereikbaarheidsakkoord ligt naar verwachting tussen de € 1 miljoen en € 10 miljoen.
Reserve Bomenfonds
Doel: De reserve is bedoeld voor het compenseren van boomschades.
Voeding: Jaarlijks wordt het exploitatie-overschot van bomenonderhoud aan deze reserve toegevoegd. Eventuele exploitatietekorten worden niet aan deze reserve onttrokken.
Maximale omvang: Onder normale omstandigheden is het maximum gesteld op een omvang van € 150.000. Eenmalig is € 200.000 gestort in deze reserve als zijnde schadevergoeding, die ontstaan is door graafwerkzaamheden bij de aanleg van glasvezel. Hierdoor komt deze reserve (tijdelijk) boven het vastgestelde maximum. Aangezien in de begroting is opgenomen dat deze reserve als dekking zal dienen voor de eerste jaarschijven van het bomenvervangingsplan én de overschrijding van het maximum tijdelijk is, wordt (net als bij de jaarrekening 2020) voorgesteld om deze reserve niet af te romen. Na uitvoering van de eerste jaarschijven van het bomenvervangingsplan, zal deze reserve weer tot onder het maximum dalen.
Toelichting: Er ligt een directe relatie tussen de omvang van de gecompenseerde boomschades en de herplantverplichting.
Reserve Kunst- en cultuurfonds
Doel: De doelstelling van deze reserve is het (mede)financieren van beeldende kunstopdrachten en/of vormgeving in de openbare ruimte en het financieel ondersteunen van incidentele activiteiten/projecten of vernieuwende initiatieven in het kader van de culturele infrastructuur.
Voeding: In het verleden werd per verkochte m2 bouwgrond een bedrag toegevoegd aan deze reserve. Sinds 2016 is de BBV gewijzigd waarbij het opnemen van bijdragen aan reserves vanuit de grondexploitatie niet meer is toegestaan.
Maximale omvang: € 500.000. Het maximum wordt in 2021 niet overschreden.
Reserve Recreatie en toerisme
Doel: Deze reserve is ingesteld om eenmalige projecten in het kader van uitvoering van de Nota recreatie en toerisme te kunnen realiseren. Inmiddels is de Nota recreatie en toerisme vervangen door het programma ‘Laarbeek, Waterpoort van de Peel’.
Voeding: De reserve is eenmalig gevoed.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: De reserve zal in de loop van de komende jaren, afhankelijk van de uitvoering van projecten zoals ze zijn opgenomen in het programma "Laarbeek, Waterpoort van de Peel", volledig besteed worden.
Reserve Sociale activering
Doel: Deze reserve is in het verleden ontstaan uit de opheffing Stichting Banenpool Gemert. De reserve wordt besteed voor diverse projecten in het kader van armoedebeleid.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Door jaarlijkse rentetoevoeging aan deze reserve in het verleden is een overschot ontstaan van € 40.000. Dit bedrag blijft beschikbaar voor nieuwe initiatieven in het kader van sociale activering of armoedebestrijding.
Reserve Sociaal Domein
Doel: Deze reserve is bedoeld om resultaten die ontstaan bij de taken in het sociaal domein (WMO, Jeugd en BMS) te egaliseren. In 2015 werd een overschot gerealiseerd terwijl in de toekomst tekorten begroot werden. Vanwege hoge extra kosten voor decentralisaties was deze reserve eind 2019 geheel opgesoupeerd.
Voeding: In eerste instantie was deze reserve opgeheven conform raadsvoorstel 'Actualisatie (bestemmings)reserves 2020' en bijbehorend raadsbesluit (dd. 25-06-2020), maar is bij de 2e Tussenrapportage 2020 (raadsbesluit 05-11-2020) gereactiveerd. Daarbij zijn vanwege de onzekerheden met betrekking tot de te verwachte kosten binnen het Sociaal Domein de te (verwachten) beschikbare middelen gestort in deze reserve en is bij de jaarrekening 2020 het werkelijke saldo met deze reserve vereffend.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Dorpsontwikkelingsplannen
Doel: Deze reserve had tot doel om een aantal projecten te financieren die opgenomen zijn in de vastgestelde Idop-plannen. Inmiddels zijn alle Idop-plannen uitgevoerd en kan het resterende deel besteed worden aan allerlei initiatieven om de dorpen mooier te maken.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Accommodatiebeleid
Doel: Deze reserve is ingesteld om uitvoering te kunnen geven aan de Nota accommodatiebeleid welzijnsinstellingen (raadsbesluit 31 januari 2008). Bij de besteding van deze reserve draait het om een tegemoetkoming in het oplossen van knelpunten met betrekking tot accommodatievraagstukken. In de nota wordt aan de besteding van deze reserve twee voorwaarden verbonden:
a) de accommodatie mag niet in eigendom zijn van de gemeente, en
b) de Maximale bijdrage is 3 maal de jaarsubsidie met een maximum van € 25.000.
Jaarlijks wordt € 15.000 toegevoegd voor incidentele welzijnsdoelen.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Duurzaamheidsfonds
Met het vaststellen van de programmabegroting 2016 heeft de raad ingestemd met de vorming van de reserve 'Duurzaamheidsfonds'.
Doel: Deze reserve is bestemd om allerlei maatregelen te stimuleren die in het kader van duurzaamheid getroffen worden. Het verduurzamen van Laarbeek is een speerpunt van beleid en daarom is destijds € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld via deze reserve.
Voeding: In 2016 is eenmalig € 1,0 miljoen aan deze reserve toegevoegd. Het bedrag werd onttrokken aan de Algemene Reserve.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Duurzaamheidsleningen Laarbeek
Doel: De duurzaamheidslening biedt een impuls voor het energiezuinig maken van de woningvoorraad waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de bovenlokale doelstellingen zoals deze onder meer te vinden zijn in het 'Energieakkoord voor duurzame groei'. En de gezamenlijke investeringsagenda 'Naar een duurzaam Nederland'.
Voeding: in 2018 is eenmalig € 350.000 aan deze reserve toegevoegd door verlaging van het beschikbare krediet 'Uitwerking duurzaamheid' cq onttrekking uit de reserve 'Duurzaamheidsfonds'.
Maximale omvang: voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Stimuleringsregeling duurzame warmte nieuwbouw
Doel: de doelstelling van de Stimuleringsregeling is het realiseren van nieuwbouw zonder aardgasaansluiting en met duurzame voorzieningen voor het opwekken en/of distribueren van duurzame warmte. De Stimuleringsregeling biedt hiermee een impuls voor het toepassen van aardgasvrije alternatieven in de nieuwbouw en vergemakkelijkt de transitie naar aardgasvrij bouwen, op het moment dat de verplichting daartoe voor veel nieuwbouwprojecten die in ontwikkeling zijn onverwacht komt.
Voeding: in 2018 is eenmalig € 150.000 aan deze reserve toegevoegd door verlaging van het beschikbare krediet 'Uitwerking visie duurzaamheid' cq onttrekking uit de reserve 'Duurzaamheidsfonds'.
Maximale omvang: voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Flexibele beloning
Doel: Deze reserve is ingesteld om het personeel flexibel te belonen. Flexibele beloning wordt alleen toegekend als een uitzonderlijke prestatie geleverd is. Met het Georganiseerd Overleg (GO) is overeengekomen dat een dergelijke (extra) beloning kort na de geleverde prestatie wordt uitgekeerd om de relatie tussen prestatie en waardering tot uiting te brengen. Met het GO is afgesproken dat de budgetten die niet uitgekeerd zijn, beschikbaar blijven voor het belonen in de toekomst, hiermee zijn de budgetten dus gelabeld.
Voeding: De reserve wordt jaarlijks gevoed ten laste van de exploitatie met het overschot van het budget voor flexibele beloning.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Opleiden en ontwikkelen
Doel: deze reserve is ingesteld om zowel te voorkomen dat beschikbaar opleidingsbudget dat in enig jaar niet besteedt wordt invloed heeft op het resultaat van de Programmarekening, maar ook voor het financieren van diverse ontwikkelingstrajecten.
Voeding: in 2020 is een eenmalige storting gedaan van € 200.000 afkomstig uit de reserves Opleidingen en Organisatieontwikkelingen, conform raadsvoorstel 'Actualisatie (bestemmings)reserves 2020 en bijbehorend raadsbesluit (dd. 25-06-2020).
Maximale omvang: indien de reserve het plafond van € 200.000 overstijgt dient deze te worden afgeroomd ten gunste van de Algemene reserve.
Reserve NUP-gelden (e-overheid)
Doel: De reserve heeft als doel het financieren van projecten die onderdeel uitmaken van het Nationaal Uitvoeringsprogramma E-overheid.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: deze reserve is een activareserve en heeft de aard van een afschrijvingsreserve. In 2021 zijn de laatste afschrijvingskosten ten laste gebracht van deze reserve. De stand per balansdatum bedraagt € 0, de reserve is opgeheven.
Reserve incidenteel nieuw beleid
Doel: Deze reserve is in het leven geroepen om het saldo van de stelpost Incidenteel nieuw beleid beschikbaar te houden, als beleidswensen niet in het huidige dienstjaar tot realisatie komen.
Voeding: De mutatie op deze reserve betreft het saldo van de stelpost incidenteel nieuw beleid. Per jaar wordt het restantbudget bepaald. Dit budget wordt in een volgend dienstjaar weer beschikbaar gesteld voor de bedoelde incidentele beleidswensen.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Het kan voorkomen dat ingestemd wordt met een beleidswijziging. Tegelijk met het besluit wordt vaak een incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het beleid. In geval dat de kosten in een later dienstjaar gemaakt worden, verdwijnt het budget automatisch in het rekeningsaldo. Om dit te voorkomen kan het budget tijdelijk toegevoegd worden aan de reserve incidenteel nieuw beleid. Dit heeft tot gevolg dat over dergelijk incidenteel nieuw beleid niet opnieuw dekking gevonden moet worden in het latere dienstjaar.
Reserve Bovenwijkse voorzieningen
Doel: De reserve bovenwijkse voorzieningen biedt ruimte voor eenmalige dekking van investeringen, die vallen binnen de context van bovenwijkse voorzieningen. In 2011 is de nota (fonds) bovenwijkse voorzieningen gemaakt waarin de spelregels en criteria (paragraaf 3.3 van de nota) zijn opgenomen met betrekking tot de voeding en besteding van deze reserve.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Kwaliteitsverbetering buitengebied
Doel: Deze reserve wordt besteed voor het uitvoeren van een aantal projecten die opgenomen zijn in de Structuurvisie.
Voeding: In 2011 zijn alle bedragen die ontvangen zijn in het kader van de BIO-regeling aan deze reserve toegevoegd. Ook zijn ontvangen bedragen in het kader van Ruimte-voor-ruimte aan deze reserve toegevoegd. Er wordt geen rente aan deze reserve toegevoegd.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Hoewel niet juridisch afdwingbaar heeft de gemeente in de Structuurvisie een aantal maatregelen opgenomen die de kwaliteit van het buitengebied bevorderen. Dergelijke maatregelen worden bekostigd uit deze reserve. Ook is een aantal bijdragen ontvangen van externe partijen. De betreffende bedragen zijn bedoeld als compensatie voor verloren natuur. Afgesproken is (hoewel juridisch niet afdwingbaar) om de ontvangen bijdragen uit te geven aan het verbeteren van de kwaliteit van het buitengebied.
Reserve Corona (Covid-19)
Doel: Deze reserve is bedoeld ter dekking van grote onzekerheden met betrekking tot de te verwachten extra kosten en/of lagere opbrengsten als gevolg van de Coronacrisis.
Voeding: In de septembercirculaire 2020 voor de uitkering uit het gemeentefonds resulteerde als gevolg van een herberekening een aanvullende uitkering van ruim 1 miljoen euro. Hiervan is een deel gecorrigeerd ten behoeve van het compensatiepakket Corona, met als gevolg een aanvullende correctie voor Participatie (WSW oud). Per saldo hebben we extra middelen ontvangen voor een bedrag van € 517.000. Conform de 2e Tussenrapportage 2020 (raadsbesluit 05-11-2020) is dit bedrag geheel toegevoegd aan de reserve Corona.
Maximale hoogte: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Grondexploitatierisico
Doel: De reserve Grondexploitatierisico fungeert als bedrijfsbuffer voor het opvangen van risico's die inherent zijn aan de bouwgrondexploitatie.
Voeding: Bij het realiseren van winst uit de diverse bestemmingsplannen wordt aan de raad voorgesteld om deze winst toegevoegd aan deze reserve. In geval van verwachte verliezen wordt de voorziening voor grondexploitaties aangepast en gemuteerd op de reserve grondexploitatie.
Maximale omvang: Met instemming van de Grondnota 2020 heeft de raad (dd. 05-11-2020) besloten dat het plafond voor deze reserve bedraagt: de gekwantificeerde risico's in de Monte Carlo Analyse vermeerderd met een bedrag van € 2 miljoen. Hiermee wordt betracht voldoende tegenvallers af te kunnen dekken en een doeltreffend grondbedrijf te kunnen voeren, passend bij de doelstellingen van het grondbedrijf.
AFSCHRIJVINGSRESERVES
Afschrijvingsreserves
Doel: De afschrijvingsreserves worden in stand gehouden ter dekking van de afschrijvingslasten van de bijbehorende investeringsprojecten.
Voeding: Goedkeuring door de gemeenteraad van verschillende investeringskredieten.
Maximale omvang: De maximale omvang van deze reserve is niet bepaald. Elk jaar moet de omvang van de reserve gelijk zijn aan de omvang van de boekwaarde van de activa die ten laste van deze reserve worden afgeschreven.
31-12-2021 | 31-12-2020 | |
---|---|---|
VOORZIENINGEN | 8.031 | 7.526 |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.485 | 2.573 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 2.040 | 1.394 |
Voor derden beklemde middelen | 3.505 | 3.559 |
Verloopoverzicht voorzieningen
Het verloop van de voorzieningen in het verslagjaar is als volgt:
Voorzieningen | Saldo per | Toevoeging | Aanwending | Vrijval | Saldo per |
---|---|---|---|---|---|
Voorz. voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.573 | 72 | 121 | 39 | 2.485 |
Voorziening Wachtgeld/pensioen voorm. B&W | 2.399 | 72 | 121 | 2.350 | |
Voorziening incidentele personeelslasten | 39 | 39 | |||
Voorziening Risico Attero 2015-2017 | 135 | 135 | |||
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 1.394 | 1.880 | 1.233 | 2.040 | |
Voorziening Onderhoud gebouwen | 68 | 422 | 400 | 91 | |
Voorziening Onderhoud schoolgebouwen | 16 | 26 | 10 | 31 | |
Voorziening onderhoud waterbeheer | 308 | 6 | 302 | ||
Onderhoudsegalisatievoorzieningen wegen | 1.309 | 1.123 | 817 | 1.616 | |
Voorzieningen voor derden beklemde middelen | 3.559 | 54 | 3.505 | ||
Voorziening Egalisatie rioolheffing | 3.559 | 54 | 3.505 | ||
Totaal voorzieningen | 7.526 | 1.952 | 1.408 | 39 | 8.031 |
Toelichting op de voorzieningen.
VOORZIENING VOOR VERPLICHTINGEN, VERLIEZEN EN RISICO'S
Voorziening Wachtgeld/Pensioenverplichtingen voormalige wethouders
Doel: Deze voorziening is ingesteld om aan de toekomstige wachtgeld- en pensioenverplichtingen van voormalig wethouders te kunnen voldoen. Naast deze toekomstige verplichtingen wordt via deze voorziening ook lopende pensioenen verplichtingen betaald.
Voeding: De voorziening wordt jaarlijks gevoed ten laste van de exploitatie. De noodzakelijke omvang van deze voorziening wordt elk jaar herrekend door een accountant. Ook wordt jaarlijks rente aan deze voorziening toegevoegd.
Maximale omvang: De omvang is gerelateerd aan de bestaande verplichtingen.
Voorziening incidentele personeelslasten
Doel: Deze voorziening is in 2019 ingesteld om mogelijke lasten, als gevolg van verplichtingen, voortvloeiend uit de Wet Verbetering Poortwachter op te kunnen vangen.
Voeding: Eenmalig is een bedrag van € 39.000 onttrokken uit de Algemene reserve. Hiermee zijn de personele lasten van desbetreffende medewerker tot en met het einde van het derde ziektejaar afgedekt. Uitgangspunt daarbij was dat het redelijkerwijs werd geacht dat daarna de medewerker een nieuw baan zou hebben gevonden. Hierdoor werd geacht dat geen aanspraak zou worden gemaakt op de periode van WW-recht gedurende maximaal 28 maanden (maximale last € 98.000). Inmiddels is de betrokkene weer volledig aan het werk en kan de voorziening vrijvallen in de jaarrekening 2021.
Voorziening risico Attero 2015-2017
Het Nederlandse Arbitrage Instituut (NAI) heeft in de arbitrageprocedure op 25 augustus 2020 bepaald dat de Brabantse gewesten Attero moeten compenseren voor de minderlevering van brandbaar restafval voor de periode 2016-januari 2017. De gewesten en gemeenten, verenigd in de Vereniging van Contractanten Afvalsturing Brabant (VvC) zijn hierbij veroordeeld tot betaling van een naheffing aan Attero vanwege de minderlevering van huishoudelijk afval in het jaar 2015, 2016 en januari 2017. Vervolgens is eind 2020 door het VvC een procedure gestart om het vonnis door de rechter te laten vernietigen. Deze procedure loopt nog steeds. Onze regio wordt in de VvC vertegenwoordigd door het MRE. Op basis van de huidige stand van zaken is ervoor gekozen om hiervoor op basis van het aantal inwoners in het MRE een voorziening te treffen voor een bedrag van € 135.000. Indien niet inwoneraantal maar werkelijke minderlevering als verdeelsleutel wordt bepaald, zal dit voor Laarbeek mogelijk ongunstiger uitvallen.
ONDERHOUDSVOORZIENINGEN
Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen
Doel: Voor het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen is een meerjarig onderhoud plan opgesteld voor een periode van 10 jaar. Dit plan is de basis voor de planning van het onderhoud aan gemeentelijke gebouwen. Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen.
Voeding: De voeding geschiedt door een jaarlijkse storting in de voorziening ten laste van de taakvelden in de exploitatie waar de diverse gemeentelijke gebouwen onder zijn verantwoord.
Maximale omvang: De omvang is gerelateerd aan de berekende uitgaven voor onderhoud.
Voorziening onderhoud brede scholen
Doel: Voor het onderhoud van de zogenaamde Brede Scholen is een meerjarenonderhoudsplan opgesteld voor een periode van 10 jaar. Dit plan is de basis voor de planning van het onderhoud aan deze gebouwen. Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen.
De formalisering van de voorziening dient echter nog plaats te vinden. Dat hangt samen met de totstandkoming van een overeenkomst met het bestuur van de scholen met betrekking tot de kosten van de gezamenlijke ruimtes.
Voeding: De voeding geschiedt door een jaarlijkse storting in de voorziening ten laste van de taakvelden in de exploitatie waar de brede scholen onder zijn verantwoord.
Voorziening onderhoud wegen
Doel: Voor het onderhoud van de wegen is een beleidsplan verhardingenbeheer opgesteld. Dit plan is de basis voor de planning van het wegenonderhoud. Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen. Voeding: Overschotten in de exploitatie op het taakveld wegen in enig jaar worden aan deze voorziening toegevoegd, tekorten worden hieraan onttrokken.
Maximale omvang: De omvang is gerelateerd aan de berekende uitgaven voor onderhoud.
Voorziening Onderhoud waterbeheer
Doel: Om verdroging en vernatting te voorkomen is een waterbeheerplan noodzakelijk voor het optimaal functioneren van de waterelementen. Uit inventarisatie zijn alle grote waterelementen opgenomen in een meerjarig onderhoudsplan. In dit plan staat dat al het achterstallig onderhoud binnen 10 jaar in de gemeente Laarbeek wordt ingelopen. Evenals een upgrading van het watersysteem De Groene Long. Er is een onderhoudsvoorziening ingesteld om financiële pieken in de exploitatie te voorkomen.
Voeding: in 2021 heeft een incidentele storting plaatsgevonden van € 285.926 vanuit de reserve incidenteel nieuw beleid en zal vanaf 2021 een structurele dotatie plaatsvinden van € 19.250 in verband met vrijvallende kapitaallasten omdat baggeren en uitdiepen is opgenomen in deze onderhoudsvoorziening.
VOORZIENINGEN INZAKE VAN DERDEN VERKREGEN MIDDELEN MET SPECIFIEK BESTEDINGSDOEL
Voorziening egalisatie rioolheffing
De middels opgelegde rioolheffing van derden verkregen middelen (beklemde middelen) mogen niet voor andere doeleinden dan voor het gemeentelijk rioolstelsel (inclusief grond- en hemelwatervoorzieningen) worden aangewend ofwel hebben een relatie met de verbrede watertaken.
Doel: Voor het onderhoud en de vervanging van de riolering is een onderhouds- en vervangingsplan opgesteld (Raadsbesluit 12 december 2012). Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen.
Voeding: Overschotten op het taakveld riolering in enig jaar worden aan deze voorziening toegevoegd, tekorten worden hier aan onttrokken. Maximale omvang: De omvang is afhankelijk van de geplande werkzaamheden conform het onderhouds- en vervangingsplan vGRP+.
31-12-2021 | 31-12-2020 | |
---|---|---|
VASTE SCHULD | 21.517 | 25.692 |
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige fin. instellingen | 21.513 | 25.672 |
Waarborgsommen | 4 | 19 |
Verloopoverzicht vaste schulden
In onderstaand overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het verslagjaar:
Saldo | Vermeer- | Aflossingen | Saldo | Rentelast | |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2020 | deringen | 31-12-2021 | 2021 | ||
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 25.672 | 0 | 4.159 | 21.513 | 326 |
Waarborgsommen | 19 | 0 | 15 | 4 | 0 |
Totaal vaste schulden | 25.692 | 0 | 4.174 | 21.517 | 326 |