Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Eigen Vermogen 1-1-2021
17.743
Eigen Vermogen 1-1-2022
14.325
Vreemd Vermogen 1-1-2021
14.523 waarvan voorzieningen 7.125
Vreemd Vermogen 1-1-2022
14.427 waarvan voorzieningen 6.661
Resultaat 2021
Voorlopig resultaat 2021 voor accountantscontrole bedraagt € 598.000 (niet in duizend tallen) (MRE € 526.000 RHCe € 72.000. Dit is inclusief mutatie voorziening Reorganisatie SRE en bestemmingsreserve personele kosten
Bijdrage Laarbeek
327
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.
Wel zien we een aanvullend risico voor onze gemeente die in paragraaf weerstandsvermogen is meegenomen.
Ontwikkeling
Algemeen
▪ COVID-19 speelde ook in 2021 nog een grote rol. Medewerkers werken afwisselend thuis en op kantoor, werkplekken zijn beschikbaar volgens een rooster.
Fysieke archiefstukken zijn en blijven raadpleegbaar in de bezoekersruimte. De bezoekersruimte is op afspraak open. Er geldt een maximum aantal bezoekers, zodat de 1,5 meter afstand gewaarborgd blijft.
Alle afspraken uit het Samenwerkingsakkoord (MRE) en het Programma 2021-2022 (RHCe) zijn nagekomen, besluiten welke wettelijk vereist waren (o.a. vaststelling Programmabegroting 2022 en de Jaarrekening 2020) zijn genomen. Er heeft geen vertraging in de besluitvorming plaatsgevonden.
▪ Op 29 juni jl. heeft het Hof Den Haag het arbitrale eindvonnis inzake de minderlevering brandbaar restafval 2015-januari 2017 nietig verklaard. De uitspraak hield tevens in dat Attero de door de Metropoolregio Eindhoven vooruitbetaalde naheffing moest terugbetalen. Dit is inmiddels gebeurd. Attero is tegen de uitspraak van het Hof in cassatie gegaan, wanneer deze procedure start is nog niet bekend. De looptijd van de procedure wordt ingeschat op 1,5 jaar. Hierdoor blijft de voorziening die wij hiervoor hebben opgenomen nog gehandhaafd, zie de toelichting bij de voorzieningen.Dienst Metropoolregio Eindhoven
▪ Op meerdere momenten zijn in 2021 (digitale) bijeenkomsten georganiseerd waar gemeenten (raden en colleges) input konden leveren t.b.v. de realisatie van het Werkprogramma 2022. Na afronding van de zienswijzeprocedure hierop zal besluitvorming door het Algemeen Bestuur plaatvinden in de vergadering van 23 februari 2022.
▪ In de vorm van een ambitiedocument zijn voorbereidingen getroffen om te komen tot de realisatie van een nieuw samenwerkingsakkoord voor de periode 2022-2025. Het nieuwe samenwerkingsakkoord zal in 2022 worden opgesteld.
▪ De economische groei van de brainport regio Eindhoven is een belangrijke ontwikkeling waardoor er een schaalsprong nodig is op het gebied van wonen, leven en werken. Dit gaat en grote invloed hebben op onze regio alsmede op de activiteiten van de MRE alsmede de inzet door de gemeentes.Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
▪ Volgend op het besluit van het Algemeen Bestuur op 16 december 2020 over het toekomstperspectief RHCe, zijn de openstaande vacatures nagenoeg volledig ingevuld.
▪ In 2022 wordt er onderzocht of en zo ja hoe de RHCe moet verzelfstandigen. Het onderzoek plus uitwerking en besluitvorming zal zeker nog tot en met 2023 duren.Gulbergen
▪ Samen met de gemeenten Geldrop-Mierlo en Nuenen c.a. zijn de kaders en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het gebied in kaart gebracht en met medewerking van een Landschapsarchitect vertaald in een viertal ontwikkelrichtingen van het gebied. Hiermee is een volgende stap gezet in de definitieve invulling van het gebied. - Verbonden partij Senzer
Naam
Senzer
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
21.751
Eigen Vermogen 1-1-2022
Nog niet bekend
Vreemd Vermogen 1-1-2021
42.511
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Nog niet bekend
Resultaat 2021
Nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
6.814 exclusief de Tozo bijdragen en terugbetalingen
Risico's
De risico's worden vermeld in de paragraaf weerstandsvermogen van Senzer als onderdeel van de jaarrekening 2021 zodra deze gereed is en aan de gemeentes wordt verstrekt.
In onze paragraaf weerstandsvermogen zijn tevens risico's met betrekking tot Senzer opgenomen die betrekking hebben op de ontwikkeling van de hoeveelheid uitkeringen , participatie trajecten etc. en een risico voor mogelijke hogere bijdragen als gevolg van gewijzigde governance en financieringsstructuur.
Tozo is niet als risico benoemd. In de niet uit balans blijkende verplichting is hier een toelichting over opgenomen.Ontwikkeling
Ontwikkelingen die van invloed zijn op de organisatie zijn:
• Ontwikkeling van het huidige bestand
• Doorontwikkeling van dienstverlening en bedrijfsvoering
• Besparingsopdracht als gevolg van terugloop RijksmiddelenDaarnaast wordt er gewerkt aan de actualisatie van de governance van Senzer met bijbehorende werkgroepen voor uitwerking van de bekostiging, een juridische werkgroep en beleidsmatige werkgroep.
- Verbonden partij GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
4.420
Eigen Vermogen 1-1-2022
4.710
Vreemd Vermogen 1-1-2021
30.526 (waarvan voorzieningen 1.041)
Vreemd Vermogen 1-1-2022
29.000 (waarvan voorzieningen 1.218)
Resultaat 2021
15 (Publieke Gezondheid 50, Ambulancezorg -35)
Bijdrage Laarbeek
734
Risico's
-Stijging van kosten: het risico dat de loon- en materiële kosten sneller stijgen dan de in de begroting opgenomen indexering van de gemeentelijke bijdrage voor het gezamenlijke takenpakket en/of het NZA-budget voor ambulancezorg. In de budgetafspraken met gemeenten is vastgelegd dat voor de berekening van de gemeentelijke bijdragen een vooraf overeengekomen index wordt toegekend en dat daarop geen nacalculatie wordt toegepast. Gezien de recente ontwikkelingen m.b.t. de loonkostenontwikkeling (m.n. CAO) waardoor aanzienlijke tekorten zijn ontstaan, is dit risico op dit moment als hoger in te schatten.
-Door fusie, reorganisatie, conflicten etc. er wachtgelden/frictiekosten dienen te worden uitbetaald die niet door gemeenten, derden of de lopende exploitatie worden gedekt: in de gemeenschappelijke regeling is vastgelegd dat alleen bij verminderingen van de bijdragen de gemeenten gehouden zijn de kosten die daar een gevolg van zijn te vergoeden. In andere situaties komen die kosten ten laste van de reguliere exploitatie van de GGD.
-Toenemende arbeidsmarktkrapte: bij specifieke functies betekent dat vaker tijdelijk een andere invulling van de taakuitvoering moet worden georganiseerd om de noodzakelijke dienstverlening op peil te houden.
-Onvoldoende budget: bij Ambulancezorg (AZ) is het lastig om ziekte op te vangen als gevolg van onvoldoende budget, waardoor de paraatheid niet altijd gegarandeerd kan worden.
-uitvoering van noodzakelijke activiteiten zonder financiering: bij een ramp of bij verandering wet- en regelgeving is er binnen de Publieke Gezondheid (PG) extra veel inzet nodig, waardoor het reguliere werk in gevaar komt. Deze kosten zijn dan nog niet direct opgenomen in de begroting. Vanuit VWS worden deze kosten vaak vergoed, maar op voorhand is niet bekend of dit om het totale bedrag gaat of een gedeelte.
-ICT-beveiligingsproblemen: hierbij te denken aan risico's van stroomuitval, cybercrime en andere situaties waarin systemen uitvallen en/of gegevens niet beschikbaar zijn of dat er schade ontstaat vanwege misbruik. De omvang van dit risico neemt toe als gevolg van toename van de externe dreiging en ervaringen in combinatie met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die de GGD zowel bij PG als AZ beheert.Om de risico's te beheersen wordt door de GGD actief risicomanagement ontwikkeld. Elk trimester staat het management in de rapportage gesprekken nadrukkelijk stil bij de ontwikkeling en het ontstaat van relevantie risico's en welke maatregelen genomen moeten worden om deze risico's te beperken. Daarnaast is het risicomanagement een belangrijk element in het nieuwe HKZ(harmonisatie kwaliteitsbeoordeling in de zorg)-certificeringsschema.
Ontwikkeling
Coronabestrijding (testen, broncontactonderzoek, vaccineren, informeren publiek en professionals)
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisies en omgevingsplannen van gemeenten;
- Programmatische aanpak voor preventie van suïcide- en depressie;
- Uitbreiding van contracttaken zoals Wvggz-taken en de Wijk GGD’er;
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein;
- Integratie JGZ 0 – 4 binnen de GGD (per 1.1.2021 formeel en materieel gerealiseerd) en implementatie van de visie Groei !.
- Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen (extra inzet op werving en aantrekkelijk werkgeverschap);
- Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD;
- Implementeren van zelforganisatie en tweelagenstructuur. - Verbonden partij Blink
Naam
Blink
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren en Sita Gemeentelijke Dienstverlening B.V.
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Eigen Vermogen 1-1-2022
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Vreemd Vermogen 1-1-2021
n.v.t. Blink kent geen vreemd vermogen
Vreemd Vermogen 1-1-2022
n.v.t. Blink kent geen vreemd vermogen
Resultaat 2021
nihil, er vindt jaarlijks een afrekening plaats met alle deelnemende gemeenten.
Bijdrage Laarbeek
De totale bijdragen 2021 van de deelnemende Blink-gemeenten zijn €18.137 k. Daarvan is de bijdrage van Laarbeek €1.750 k (jaarrekening 2021)
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
Ontwikkeling
Diverse ontwikkelingen zijn de komende jaren merkbaar van invloed:
• Toenemende omvang dienstverlening Blink
• Toekomst Blink en rol Pre-Zero in strategisch traject n.a.v. het evaluatierapport.
• Toename kosten voor lonen en materieel- en materiaalkosten.In 2021 heeft een evaluatie GR Blink plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze evaluatie is door een tweetal juridische adviseurs de constructie van de GR onderzocht. Dit onderzoek ziet met name toe op de vormgeving van de publieke private samenwerking binnen de GR in relatie tot de huidige aanbestedingswetgeving.
De uitkomsten van het onderzoek zijn in het Algemeen Bestuur besproken. Op basis van de voorliggende verslagen kunnen nog geen eenduidige conclusies worden getrokken en is door het Algemeen Bestuur besloten dat verdere verdieping noodzakelijk is. Het Dagelijks Bestuur heeft de opdracht gekregen om dit in 2022 verder te onderzoeken en daarbij verschillende toekomstscenario’s uit te werken.
De uiteindelijke conclusie van de lopende onderzoeken en de keuze voor het toekomstscenario zijn daarmee voor het toekomstig rechtmatigheidsoordeel van de GR en de aangesloten gemeenten relevant. - Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Eigen Vermogen 1-1-2021
2.483
Eigen Vermogen 1-1-2022
2.145
Vreemd Vermogen 1-1-2021
42.498
Vreemd Vermogen 1-1-2022
41.763
Resultaat 2021
73 negatief
Bijdrage Laarbeek
1.199
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2021 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2021 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
Ontwikkeling
Covid-19
De coronacrisis had ook in 2021 nog een flinke impact op VRBZO. Met de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) zijn veel bevoegdheden rondom maatregelen bij het kabinet en de Tweede Kamer belegd. Daarmee eindigde formeel de situatie waarmee vergaande maatregelen via tijdelijke noodverordeningen werden opgelegd. Onderdeel van de invoering van de Twm was het aanbieden van een (eind)verslag namens de voorzitter veiligheidsregio aan gemeenteraden over de bestrijding van de crisis. In februari 2021 is het tweede verslag Covid-19 namens de voorzitter aangeboden aan gemeenteraden.Daarna had VRBZO nog steeds een belangrijke taak in de coördinatie en afstemming in de regio. Op regionaal gebied vond via het regionaal beleidsteam op bestuurlijk niveau overleg plaats hoe de maatregelen (en versoepelingen) binnen de regio zo uniform als mogelijk worden toegepast. De coördinatie van werkzaamheden die hieruit voorkomen vergden capaciteit van de crisisorganisatie. Voor veel medewerkers uit de crisisorganisatie is de vermoeidheid zichtbaar. Met de versoepelingen vanuit het Rijk is in juli 2021 ook het crisisniveau van GRIP 4 na ruim 16 maanden afgeschaald. Dat betekent dat ook de crisisorganisatie grotendeels is ontbonden tot een kleine kerngroep. Zo is er bijvoorbeeld geen regionaal beleidsteam (RBT) meer actief is in de regio. Wel kunnen er nog naar behoefte bestuurlijke bijpraat momenten worden georganiseerd waarbij Covid-19 het onderwerp is.
Op operationeel gebied heeft Covid-19 bij de brandweer niet direct tot problemen geleid. Wel was het in sommige brandweerposten in de regio moeilijk om roosters passend te krijgen bij toenemend aantal besmettingen. Door de flexibele instelling van veel medewerkers heeft dit niet tot extra risico’s geleid. Door de maatregelen was het praktisch onmogelijk om het volledige opleidings-, trainings- en oefenprogramma te doorlopen. Het programma heeft daardoor achterstanden opgelopen. De meest essentiële oefeningen en trainingen zijn doorgegaan om te voorkomen dat de (eigen) veiligheid in het geding kwam. Andere aanvullende opleidingen, die nodig zijn om de ontwikkelingen in het vakgebied goed bij te houden, zijn veelal uitgesteld.
Visie 2025
In 2021 is de koers voor de komende jaren vastgesteld. In het eerste kwartaal van 2021 zijn de (commissies van de) gemeenteraden samen met burgemeester bijgepraat op de ontwikkelingen en speerpunten uit de visie. In april visie door het bestuur vastgesteld. Daarna is direct aan de slag gegaan met de uitvoeringsagenda. Belangrijk accent hierin ligt op ontwikkeling van domein crisisbeheersing. Helaas zorgde de hoge werkdruk in dit domein door de coronacrisis ervoor dat we in 2021 niet alles konden doen wat we wilden. De komende jaren willen we hierop versterken.Omgevingswet
In opdracht van het Veiligheidsberaad heeft Cebeon landelijk onderzoek uitgevoerd naar de kosten van de invoering van de Omgevingswet voor veiligheidsregio’s. Op landelijk niveau komen de totale implementatiekosten voor veiligheidsregio’s uit tussen de circa 20 en 30 miljoen euro, waarbij de kosten afhankelijk zijn van het totale risicoprofiel van de regio. De stelselherziening gaat naar verwachting leiden tot hogere structurele kosten voor de veiligheidsregio’s. Uit het onderzoek blijkt een structurele kostenstijging van ongeveer 20% ten opzichte van de huidige kosten op de producten van risicobeheersing reëel. Vanuit de regionale samenwerking omgevingswet (gemeenten en diverse gemeenschappelijke regelingen) wordt nu in beeld gebracht wat de impact voor onze regio is.Vervolgtraject denktank rechtspositie brandweervrijwilligers
Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer hieraan invulling kan geven. Dit wordt aangepakt via diverse bouwstenen. De eerste bouwsteen gaat over de verschillen van inzet en inroostering van vrijwilligers en beroepskrachten. De impact voor VRBZO zit met name in het feit dat het niet meer mogelijk is vrijwilligers te consigneren in het rooster van de repressieve beroepsdienst. In verhouding tot andere regio's is de impact relatief klein. Indien de andere bouwstenen ook geïmplementeerd dienen te worden zal de impact groter zijn, maar dit is vooralsnog niet aan de orde. - Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
325 (gegevens zijn op basis van concept-jaarrapportage 2021 GR Peelgemeenten)
Eigen Vermogen 1-1-2022
716
Vreemd Vermogen 1-1-2021
18.582
Vreemd Vermogen 1-1-2022
16.897
Resultaat 2021
475.100
Bijdrage Laarbeek
2.231 (inwonersbijdrage 1.432 en bijdrage plustaak jeugd 799)
Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld. In de jaarrekening 2021 is daarover in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' het volgende opgenomen: Op 9 december 2019 is door het Algemeen Bestuur de "Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019' vastgesteld. In deze nota worden de risico’s van de GR Peelgemeenten beschreven en wordt voor de belangrijkste risico’s aangegeven welke maatregelen er worden genomen om dit risico terug te dringen.
Na vaststelling van de Nota Weerstandsvermogen eind 2019 is de nota in 2021 niet meer geactualiseerd. De geïnventariseerde risico's zijn nog steeds van kracht. Overigens zijn de risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.Ontwikkeling
De coronasituatie heeft ook in 2021 een rol gespeeld in de bedrijfsvoering, vooral vanuit financieel oogpunt bezien in verband met zorgcontinuïteit en steunmaatregelen voor aanbieders.
In juni 2021 is de koersagenda 'Samenwerken door Samen Werken' vastgesteld. Deze koersagenda geeft richting en inhoud aan de volgende fase van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten en aan de samenwerking tussen de zes organisaties (GR Peelgemeenten en de 5 deelnemende gemeenten). In deze fase is de inhoud leidend, omdat dat is wat ons verbindt. Door de krachten nog meer te bundelen en te richten op grotendeels dezelfde ambities en opgaven in het sociaal domein ontstaat er een sterker sociaal domein in de regio Peelgemeenten.
Sinds 2021 verzorgt de GR Peelgemeenten het werkgeverschap voor gedragswetenschappers jeugd voor de gemeenten Asten, Someren en Laarbeek. Daarnaast is de GR Peelgemeenten vanaf 2021 ook werkgever van een GZ-psycholoog voor de gemeente Laarbeek. In 2021 zijn de voorbereidingen getroffen om in 2022 voor Laarbeek het werkgeverschap van de schuldhulpverleners fase 1 vorm te gaan geven.
Beleidsmatig hebben er in 2021 diverse grote ontwikkelingen gespeeld, waaronder de implementatie van het woonplaatsbeginsel, de voorbereidingen voor de wettelijke (inhoudelijke) doorcentralisatie van Beschermd wonen en een aantal acties als gevolg van de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
- Verbonden partij Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Naam
Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
bedragen x 1.000
Partners
Gemeente Gemert-Bakel en Laarbeek
Openbaar belang
Samenwerking tussen twee buurgemeenten op verschillende terreinen gebaseerd op onderling vertrouwen. De volgende taken worden uitgevoerd door intergemeentelijke teams:
• ICT
• Personeel en Organisatie
• Juridische zaken
• FinanciënBestuurlijke betrokkenheid
Periodiek intergemeentelijk overleg. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 1-1-2021
Niet van toepassing
Eigen Vermogen 1-1-2022
Niet van toepassing
Vreemd Vermogen 1-1-2021
Niet van toepassing
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Niet van toepassing
Resultaat 2021
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
De ontvangen bijdrage voor Laarbeek in 2021 is het saldo van de onderlinge verrekening van de intergemeentelijke teams financiële administratie, ICT, P&O en Juridische zaken.
Risico's
De samenwerking is (mede) opgezet om risico's te verkleinen en kwetsbaarheden te verminderen.
Ontwikkeling
De externe evaluatie van de samenwerking heeft geleid tot een rapportage met aanbevelingen om de samenwerking te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Een deel van de aanbevelingen is in 2021 geïmplementeerd of in gang gezet, hetgeen moet leiden tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling in 2023.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x 1.000
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Laarbeek heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
2.429
Eigen Vermogen 1-1-2022
3.266
Vreemd Vermogen 1-1-2021
4.523
Vreemd Vermogen 1-1-2022
5.150
Resultaat 2021
354
Bijdrage Laarbeek
1.294
Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2023 en jaarrekening 2021 zijn de risico’s
opnieuw geïnventariseerd. Deze inventarisatie is opgenomen in bijlage C.
Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de
grootste potentiële impact € 2.742.500 bedraagt.De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2021 € 1.905.000. Dat
betekent dat de ODZOB-deelnemers het niet afgedekte deel van € 837.000 in hun
eigen financiële buffers zouden moeten afdekken.Ontwikkeling
In het najaar van 2021 is de bestuurlijke evaluatie van het ROK (Regionaal
Operationeel Kader) voor milieutoezicht opgeleverd. Parallel daaraan is
gewerkt aan de verdere professionalisering van de uitvoering. Met name op
het vlak van de interne organisatie, monitoring en planning zijn stappen
voorwaarts gezet. Hierdoor zijn we er in geslaagd om in het najaar van
2021 de planning voor 2022 aan onze deelnemers te presenteren.
· De inwerkingtreding van de Omgevingswet is (wederom) verschoven. Nu
naar 1 januari 2023. De nieuwe wet leidt tot een stelselherziening met een
grote impact op de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet
betrokken zijn. Dit vraagt om regionale afstemming en samenwerking;
vandaar dat de ODZOB in 2021 intensief heeft samengewerkt met haar
deelnemers en andere ketenpartners. Het ODZOB-programma ter
voorbereiding op de Omgevingswet heeft inmiddels de eerste
(deel)projecten opgeleverd. Er is ook enige vertraging opgelopen door de
verschuiving van de aanvangsdatum van de nieuwe wet. Dit betreft met
name de opleidingsactiviteiten; deze verschuiven naar 2022.
· In 2021 zijn de voorbereidingen op de inrichting van de nieuwe VTHapplicatie
vertraagd. Deels door de vertraagde start van de Omgevingswet
en deels door een (inmiddels vervallen) geschil met de leverancier.
· Het afgelopen jaar was er, mede naar aanleiding van het vervolg op het
rekenkameronderzoek uit 2020, veel aandacht voor de (grip op de)
samenwerking tussen de ODZOB en haar partners. Het in 2021 in gang
gezette traject zal in 2022 zeker een vervolg krijgen. - Verbonden partij Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x 1.000
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen & WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
299
Eigen Vermogen 1-1-2022
1.380
Vreemd Vermogen 1-1-2021
14.733 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 13.682)
Vreemd Vermogen 1-1-2022
15.362 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.301)
Resultaat 2021
1.075
Bijdrage Laarbeek
385 (exclusief BTW)
Risico's
- Project Waarderen op oppervlakte
- WOZ-bezwaren
Ontwikkeling
- In 2021 is een business case opgesteld en heeft het Algemeen Bestuur gekozen voor inzet op verdergaande robotisering en efficiëntie.
- Het strategisch HRM-beleidsplan is vastgesteld.
- Veel inzet binnen het project Waarderen op oppervlakte, om te zorgen dat de aanslagen binnen Laarbeek vanaf 2023 worden opgelegd op basis van oppervlakte in plaats van inhoud.
- Uittreding gemeente Sint-Anthonis en samenvoeging van Uden en Landerd tot Maashorst.
- Verbonden partij Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Eigen Vermogen 1-1-2021
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen 1-1-2022
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 1-1-2021
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Resultaat 2021
niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
Jaarlijks ca. 70.000 euro en we storten jaarlijks 500.000 euro in de Reserve Bereikbaarheidsagenda voor de aanleg snelfietspaden, oplossen Beekse brug en opwaarderen bushalte bij rotonde Bavaria.
Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé nog moet plaats vinden.Ontwikkeling
In 2021 is gewerkt aan de verkenning van de snelfietsroute Gemert-Helmond en de snelfietsroute Tilburg - Beek en Donk langs het Wilhelminakanaal.
Ook is gestart met de voorbereiding voor het opwaarderen van de bushalte bij de rotonde Bavaria in Lieshout.
Verder zijn diverse regiobrede projecten opgestart in de regio.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
bedragen x 1.000
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Eigen Vermogen 1-1-2021
5.097
Eigen Vermogen 1-1-2022
5.062
Vreemd Vermogen 1-1-2021
155.262
Vreemd Vermogen 1-1-2022
143.995
Resultaat 2021
236.000 nettowinst na aftrek belastingen
Bijdrage Laarbeek
Omvang aandeel gemeente Laarbeek in het aandelenkapitaal: 20.709 aandelen á € 2,50 (nominale waarde) = € 51.772,50
Dividend 2021 Laarbeek: € 47.216,52 (€ 2,28 per aandeel - voorstel AVA dd 21 april 2022)Risico's
De BNG is een NV (Naamloze Vennootschap). De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen. De bank heeft echter de hoogste financiële rating (Moody's: Aaa, Fitch Ratings: AAA, S&P Global) met een stabiel vooruitzicht.
In het jaarverslag 2021 beschrijft de BNG een aantal bedreigingen:
- Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving
- Lage rentestand
- Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt
- Overheidsvisie op nutsbanken
- Desintermediatie (levering van diensten zonder tussenkomst van de bank)Ontwikkeling
De hoogte van het nettoresultaat is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de veranderingen in de hoogte van de debiteurenvoorziening en de ontwikkeling van de marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van het nettoresultaat voor 2022 kan de bank daarom niet maken.
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
bedragen x 1.000
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 1-1-2021
665 per 31-12-2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
Eigen Vermogen 1-1-2022
674 per 31-12-2020 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
Vreemd Vermogen 1-1-2021
480 per 31-12-2019 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
Vreemd Vermogen 1-1-2022
523 per 31-12-2020 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
Resultaat 2021
9 in 2020 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
Bijdrage Laarbeek
Aandelenbezit: 19.522 aandelen á € 0,10 = € 1.952,20
In 2021 wordt geen dividend ontvangen.Risico's
In de paragraaf Risicomanagement van het Jaarverslag 2020 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzet van personeel
Brabant Water NV geeft tevens aan dat zij, door het opgebouwde weerstandsvermogen, in staat zijn om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder grote effecten op de continuïteit van de drinkwatervoorziening of de tarifering.Ontwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x 1.000
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen RaboVastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van Laarbeek en één medewerker van RaboVastgoed.Eigen Vermogen 1-1-2021
16,5
Eigen Vermogen 1-1-2022
5,8
Vreemd Vermogen 1-1-2021
5.841,6
Vreemd Vermogen 1-1-2022
5.899,8
Resultaat 2021
-10,7
Bijdrage Laarbeek
Geen
Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met die van andere grondexploitaties. Een gebiedsontwikkeling met een private partij als mede eigenaar vergroot de expertise en verdeelt de risico's.
Ontwikkeling
Alle woningen en bouwkavels in plandeel West zijn verkocht. De eerste woningen in plandeel Oost (Molenweg) staan te koop. Het binnengebied van plandeel Oost wordt verder uitgewerkt.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
bedragen x 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Eigen Vermogen 1-1-2021
975
Eigen Vermogen 1-1-2022
1.405
Vreemd Vermogen 1-1-2021
1.009
Vreemd Vermogen 1-1-2022
1.140
Resultaat 2021
1.003
Bijdrage Laarbeek
167
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie tekorten.
Ontwikkeling
Ook in 2021 ging vanzelfsprekend veel aandacht uit naar de maatregelen omtrent corona. De maatregelen ter indamming van het coronavirus hebben effect gehad op veel organisaties. Ook op het gebied van inkoop en contractmanagement was de impact merkbaar. Om ervoor te zorgen dat we zo min mogelijk economische schade zouden oplopen, streefde Bizob ernaar dat lopende aanbestedingen zo goed mogelijk doorgang konden vinden en nieuwe trajecten gestart konden worden. Hiervoor richtte Bizob, vrijwel meteen na het ingaan van de coronamaatregelen, een corona taskforce op. Alle corona gerelateerde vragen, bij-voorbeeld over de invulling van de meerkostenregeling van de overheid, werden via de bekende concerninkoper of contractmanager doorgespeeld naar de Taskforce. Ook de vragen vanuit ondernemers werden centraal opgepakt. Zo ontstond er één punt voor vraag en ant-woord over inkoop en corona. Daarnaast onderzocht Bizob of we door middel van inkoop en contractmanagement risico’s in de toekomst kunnen verminderen. Welke kansen zijn er om de economische impact van verstoringen (bijvoorbeeld door een pandemie) te beperken? In de strategische visie ‘Sterker uit de Crisis’ is beschreven hoe inkoopactiviteiten binnen de publieke sector een grote bijdrage kunnen leveren om meer weerbaar en sterker uit de economische crisis te komen.
Naast corona gerelateerde zaken, ging ook de standaard bedrijfsvoering bij Bizob door. Van-uit onze 50 ‘thuiswerk’ kantoren werkten we samen met onze aangesloten organisaties aan ruim 1015 aanbestedingstrajecten. Daarbij blijft Bizob hoog inzetten op collectieve inkoop en contractbeheer, want samen kunnen we veel voordelen behalen en inkoopkosten reduceren. Ook duurzaamheid staat bij Bizob, net als in vele coalitieakkoorden hoog op de ambitie-ladder. In 2021 werd in bij 69 procent van de aanbestedingen social return toegepast en in 87 procent werd er rekening gehouden met het milieu (o.a. circulaire inkoop).
Om de positie van het lokale en regionale MKB te verbeteren heeft Bizob in 2021 verder invulling gegeven aan de 18 punten uit de intentieverklaring tussen Bizob en Bouwend Nederland: “Samenwerking bouw en gemeenten: ieder draagt zijn steentje bij”, in navolging op de landelijke actieagenda Beter Aanbesteden. In 2021 werd twee derde van de aanbestedingen die door Bizob zijn begeleid gegund aan het MKB en meer dan de helft aan lokale of regionale bedrijven.
- Verbonden partij Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x 1.000
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2021
Nog niet beschikbaar
Eigen Vermogen 1-1-2022
Nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 1-1-2021
Nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Nog niet beschikbaar
Resultaat 2021
Nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
6
Risico's
Het onderdeel risico blijft onbelicht.
Ontwikkeling
Het Zorg- en Veiligheidshuis heeft zijn organisatie (financieel) op orde. In 2022 wil het Zorg- en Veiligheidshuis zich gaan richten om de lokale behoefte van gemeenten beter aan te laten sluiten op het netwerk.
Jaarverslag 2021 is nog niet uitgebracht. - Verbonden partij Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x 1.000
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, Brielle, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Hellevoetsluis, Horst aan de Maas, Kampen, Landerd, Landsmeer, Leidschendam-Voorburg, Nissewaard, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Oost Gelre, Olst-Wijhe, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Vught, Waterland, Westervoort, Westvoorne, Zevenaar, Zwolle, Zaanstad
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Eigen Vermogen 1-1-2021
2.351 (jaarverslag 2020)
Eigen Vermogen 1-1-2022
1.878 (prognose bedrijfsplan ALV maart 2022)
Vreemd Vermogen 1-1-2021
1.981 (jaarverslag 2020)
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Nog niet beschikbaar
Resultaat 2021
-474 (prognose bedrijfsplan ALV maart 2022)
Bijdrage Laarbeek
218 waarvan 14 voor implementatieplan Doorpakken nu
Risico's
De vernieuwingsopgave die gebaseerd is op landelijke beweging common ground brengt risico`s met zich mee. Vandaar dat risicobeheersing een belangrijk onderdeel is van het programmamanagement van de transitie. Belangrijk onderdeel van risicomanagement is plan B. Dit is gericht op het continueren van de bestaande dienstverlening vanaf medio 2023. De datum dat bestaande overeenkomsten aflopen.
Ontwikkeling
In 2021 is een start gemaakt met de uitvoering van het implementatieplan Doorpakken nu. Dit plan beschrijft de opgave voortkomend uit de strategische richting 2020-2025 om een toekomst vaste dienstverlening te realiseren voor de leden van Dimpact. 27 van de 38 lidgemeenten, waaronder Laarbeek, zitten in een vervangingstraject omdat bestaande overeenkomsten in 2023 aflopen. Alle leden samen hebben een dringende vernieuwingsopgave om te voldoen aan de verwachtingen van inwoners en bedrijven. Oplossingen uit de vernieuwingsopgave, gebaseerd op basis van de landelijke beweging Common Ground, kunnen ook een bijdrage leveren aan het vervangingstraject. Het implementatieplan geeft daar stapsgewijs een route voor.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Naam
Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
bedragen x 1.000
Partners
ZLTO en Bavaria
Openbaar belang
Via Coöperatie Boer Bier Water kunnen de gemeente Laarbeek, ZLTO en Bavaria hun gemeenschappelijke belangen bundelen en is het mogelijk om de gezamenlijke doelen beter en doelgerichter te realiseren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek is vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht.
Eigen Vermogen 1-1-2021
6
Eigen Vermogen 1-1-2022
30
Vreemd Vermogen 1-1-2021
60
Vreemd Vermogen 1-1-2022
224
Resultaat 2021
31
Bijdrage Laarbeek
10
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
n.v.t.
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij Netwerk innovatiehuis De Peel
Naam
Netwerk innovatiehuis De Peel
bedragen x 1.000
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan de economische en ruimtelijke ontwikkeling van Brainport in de metropoolregio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Eigen Vermogen 1-1-2021
0
Eigen Vermogen 1-1-2022
0
Vreemd Vermogen 1-1-2021
0
Vreemd Vermogen 1-1-2022
0
Resultaat 2021
47
Bijdrage Laarbeek
30 algemene bijdrage + 31 bijdrage aan projecten
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling
1. Naar aanleiding van de in 2019 gehouden evaluatie wordt de juridische structuur omgezet naar een stichting.
2. Door corona zijn diverse projecten vertraagd en/of uitgesteld.